Illoisten ryhmäpuutarhayhdistys ry.

Yhdistys perustettiin vuonna 1991. Yhdistyksen varsinaisia jäseniä ovat henkilöt, jotka omistavat mökin alueella. Lisäksi jäseniksi voidaan ottaa perheenjäseniä ja muita yhdisyksen toiminnasta kiinnostuneita henkilöitä  sekä kannatus- ja kunniajäseniä.

Yhdistys yllāpităã Illoisten siirtolapuutarha-aluetta ja pitää yhteyttä kaupungin edustajiin. Yhdistys huolehtii siirtolapuutarhan yhteisestä alueesta talkoovoimin. Yhdistys järjestää jäsenilleen virkistys- ja vapaa-ajan toimintaa. Jäsenmaksuista päätetään vuosittain syyskokouksessa.

Yhdistyksen tarkoituksena on muun muassa:

• valvoa jäsentensä etuja
  • ylläpitää, kehittää ja edistää ryhmäpuutarhatoimintaa
  • edistää jäsenten harrastuksia

Yhdistys järjestää kokouksia, talkoita ja erilaisia tapahtumia ja virkistystilaisuuksia.

Kesällä Illoisten siirtolapuutarha osallistuu valtakunnalliseen Avoimet puutarhat-tapahtumaan, jolloin on mahdollisuus tutustua lähemmin alueen puutarhoihin.

Syyskuussa järjestetään syysmyyjäiset. Tarjolla on mm. hilloja, mehuja, leivonnaisia ja taimia. Myös kirpputorilla voi tehdä löytöjä.

Huvitoimikunta

Yhdistyksen huvitoimikunta nimetään vuosittain ja se koostuu kiertävän järjestyksen mukaan sekä sinisen että keltaisen alueen mökeistä. Huvitoimikunnan toimikausi on kalenterivuosi. Huvitoimikunta vastaa yhdistyksen tilaisuuksien kahvituksista ja muusta mahdollisesta tarjoilusta. Se koordinoi alueella järjestettävät tapahtumat (esim. avoimet ovet, myyjäiset) ja vastaa joulujuhlien järjestelyistä. Huvitoimikunta ideoi muuta yhteistä toimintaa, jonka toteuttamisesta sovitaan hallituksen kanssa.

Käsityökerho kokoontuu toimikauden aikana päärakennuksessa. Käytössä on myös kangaspuut.

Hallituksen jäsenet vuonna 2024

Syyskokous valitsi Jyri Lahden jatkamaan puheenjohtajana vuonna 2024. Hallituksen varsinaisina jäseninä Jan Jylhä, Anna-Stina Nyby ja Mikko Virtanen jatkavat vanhoina jäseninä. Uudelle kaksivuotiskaudelle valittiin Tapio Aronen, Matti Heikkilä ja Vuokko Järveläinen. Varajäseniksi valittiin Pekka Nikula, Eeva Pyökäri ja Satu Salonen.

Kiinnostaako siirtola- puutarhaelämä?

Turun kaupunki vuokraa palstat mökkien omistajille pitkäaikaisella sopimuksella, Nykyinen sopimus on voimassa vuoden 2050 loppuun. Palstojen koot vaihtelevat n. 300 neliömetristä yli 400 neliömetriin. Perittävä vuokra vuonna 2023 on 0,85 euroa/neliömetri.

Alueella on vielä muutama rakentamaton palsta. Voit ottaa yhteyttä Turun kaupungin ympäristötoimialan tonttipalveluun/Aija Siponen tarkempia tietoja varten. Mikäli haluat tutustua vapaana oleviin palstoihin ennen vuokrasopimuksen solmimista kaupungin kanssa, voit ottaa yhteyttä puheenjohtaja Jyri Lahteen (puh. 044 047 5091).

Siirtolapuutarhuriksi voi ryhtyä myös ostamalla vapautuva mökki. Tietoja myytävistä mökeistä löytyy mm. seuraavista paikoista: Etuovi.fi, Oikotie.fi, Tori.fi, yhdistyksen ilmoitustaulu postilaatikoiden vieressä, yhdisyksen nettisivut.

Illoisten siirtolapuutarha / ryhmäpuutarha: Avoimet puutarhat
Kuva: Suvi Kotilainen